GRATIS FRAGT | LEVERING 2 - 4 HVERDAGE

Frederik Bov - Imponerende sommerfiskeri

Juni måned blev den bedste jeg længe har oplevet som havørred fisker. Normalt ser jeg forår og efterår som de årstider hvor chancerne for havørred stiger, og kaster flest fisk af sig, men i år er sommeren virkelig blevet skudt godt igang, og for enden af linen har der permanent været monteret en ILURES gennemløber, hele 27 fisk kunne ikke stå for denne, fordelt på 17 ture. Og det var bare dem som kom på land. Flere faldt for blinket, men røg af i kampen.

Jeg var taget til Hindsholm på Fyn, en ren perle af en halvø, hvor fiskepladserne bare ligger klods op af hinanden, og man altid kan finde en plads som passer til forholdene på dagen.

Denne dag gik turen til Måle, det var en af de lunere dage med temperaturer op mod de 25 grader. Jeg ankom til pladsen ved 14-tiden og fik rigget op med ILURES Chrome, som vanligt. Chrome modellen reflekterer solens stråler rigtig godt, og man har virkelig troen på fisk når den sidder for enden.

Jeg startede med at fiske pladsen af. Der skete ikke det store, kun hug fra hornfisk. Havde besluttet mig for hjemmefra, at hvis der ingen aktivitet var ved måle, så ville jeg fiske videre mod

Stavre, en anden plads, som ligger syd for Måle. Jeg fik fisket strækket af mellem måle og stavre, men kun med resultatet af et par følgere som intet ville. Jeg havde nok mistet troen på fast fisk for denne tur, men da jeg var kommet tilbage ved udgangspunkt ved måle, skulle badekarret fiskes igennem en sidste gang på denne tur.

Kastede på langs af badekarret, ILURES Chrome blinket blev revet igennem vandet med høj fart på og små korte spinstop...... BUM... så sad den der. En helt perfekt kroget, og en lige så perfekt havørred var faldet for gennemløberen. En fight med et par gode udløb kunne begynde. Det er i de øjeblikke ens hjerte kan slå et slag over af bare spænding. For hvem vinder –  dig eller fisken? Denne dag vandt jeg, og en flot havørred på 61 cm. gled i nettet. Den lange gåtur og anstrengelserne var blevet belønnet. En fantastisk eftermiddag ved kysten.

Den anden fisk jeg ville fremhæve, blev fanget 9 dage senere.

Uret ringede kl. 2:30. Det var endnu engang Hindsholm som stod for skud. Efter en hurtig kop kaffe så var det afsted.

Ankom til pladsen omkring kl. 3:30 og fiskeriet kunne begynde. Det var allerede begyndt at lysne, og havde rigget til med Ilures Chrome endnu engang.

Havde fisket pladsen over og var nået frem til revet, og lagde nogle kast ud over. Kl. Var blevet omkring 4:30 nu, og kastede ud over revet endnu engang, denne gang med forholdsvis langsom indspinning og hævet stang så gennemløberen kunne gå højt i vandet. Pludselig strammer linen op, og et ordentlig plask fra en stor fisk viser sig. Fighten kunne begynde... Flere gode udløb blev taget, til den meget tilfredsstillende lyd af hjulets bremse som bliver revet derudaf. Nu var den ved af være træt kunne jeg fornemme og fandt nettet frem. I det jeg skal til at nette fisken tager den en sidste dans rundt om mig, og vikler linen ind i en tangplante bag mig. Hjertet hamrer afsted, og tanken om at fisken er væk begyndte at komme til mig.

Får overblik over situationen, og ser til min store glæde, at fisken stadig er kroget, og står under tangplanten. Så med et hurtigt tag i nettet kunne jeg kane både fisk og tangplante i nettet. Det viste sig at være en rigtig flot sommerfisk på 64 cm., og omkredsen på fisken vidnede om dens super kondition. Det blev endnu en af de dage på kysten man aldrig glemmer.

Efter små 10 dage uden fiskeri, var fiskefeberen vokset gevaldigt! Var kun lige hjemvendt fra sommerhus, før jeg tjekkede strømforhold, vandstand, og vind, for imorgen skulle jeg ud!

Uret blev sat til kl. 02:30, og ramte pladsen kl. 03:30, lige inden dagens første lys bryd frem og lyste vandet stille op.

Riggede til med ILURES Chrome som vanligt. På pladsen var strømmen ikke så stærk som håbet, men troen var der stadig. Det var svært fiskeri. Har oplevet morgener hvor fiskene springer rundt omkring en, men denne morgen var der stille. Stod ved revet i mine egne tanker, og nød lyden af fuglenes morgen kvidr, og havets bølger. Så kom et overraskende hug, og en fin fisk brød havets overflade. Først tænkte jeg det var en fin fisk omkring de 50 cm. Den var tung, men fighten udeblev sådan for alvor. Da fisken var få meter fra mig tog den dog sit første og eneste udløb, men hvilket et. Linen strømmede af hjulet i få sekunder, og bremsen blev strammet til, hvilket vidnede om at de 50 cm. Som først antaget var en underdrivelse. Da fisken igen kom indenfor rækkevidde kunne jeg kane den i nettet. En fin fisk på 65 cm. Og en rigtig flot en af slagsen. Der blev fisket ihærdigt videre de næste par timer, men pladsen var tom for fisk. Alt i alt en super tur.

Med dejlig natur, og en fin fisk med i bagagen.🎣

Hvad syntes jeg om ILURES produkter og ILURES Challenges?

Jeg købte mine første ILURES gennemløbere i april måned. Jeg har gennem de seneste år været meget glad for dansk producerede gennemløbere, og i min søgen faldt jeg over navnet ILURES. Efter at have set lidt video omkring dem på youtube, fik jeg bestilt mine første.

Få dage efter lå pakken i postkassen. Gennemløberne var fint pakket ind og tilmed lå der et visit kort, hvor det blev gjort opmærksom på gruppen ILURES CHALLENGE på facebook.

Fedt, tænkte jeg. Fang fisk med deres gennemløber og tilmed have muligheden for at vinde fine præmier på det.

Det gjorde jo selvfølgelig også at man fiskede mere konsekvent med ILURES. Og man kunne se andre lystfiskeres fine fangster på deres gennemløbere.

Nu har jeg fisket 3 måneder med ILURES produkter. De har virkelig vist for mig at de kan fange fisk, også i den grove kaliber.

Jeg syntes det er et fedt design, passende størrelse/vægt, den kaster godt, og man føler virkelig der er lagt vægt på at lave et agn som både lystfisker og fisk bliver afhængig af.

Hvad betyder havørred fiskeriet for mig?

Havørred fiskeriet for mig, er et sted hvor jeg kan lade tankerne få frit spil, slappe af, og stresse af.

Det med at komme ud i naturen, mærke vinden og have chancen for at opleve ting, som folk hjemme på sofaen kun kunne drømme op.

Når man på vej gennem skoven ned mod vandet ser en slange inde i buskadset.

Eller når man en efterårsdag ved Wedellsborg, bliver betragtet af en kronhjort mens man fisker.

Eller når marsvinene i flok kommer ind blot to meter fra kysten for at jage, lige foran en.

Det er bare nogle af oplevelserne jeg har i bagagen, sammen med mange flere.

Alt i alt, så er havørred fiskeriet noget jeg aldrig ville kunne undvære i mit liv.